Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Shell-samenwerkingsverband bekijkt overname in Brazilië

Gepubliceerd op 10 september 2020 07:54 | Views: 8.903 | Onderwerpen: Brazilië

Royal Dutch Shell A 14:28

10,44 -0,09 (-0,89%)

RIO DE JANEIRO (AFN/BLOOMBERG) - Een samenwerkingsverband van Shell en de Braziliaanse ethanolproducent Cosan bekijkt een overnamebod op de lokale suikerproducent van de grote internationale landbouwhandelaar Louis Dreyfus. Dat melden ingewijden.

Het gezamenlijke bedrijf van het olie- en gasconcern en Cosan heet Raízen en is actief met suiker- en ethanolproductie. Volgens de bronnen wil Raízen het suikeronderdeel Biosev van Louis Dreyfus overnemen in ruil voor een minderheidsbelang in het bedrijf. Het zou de grootste overname voor Raízen ooit zijn. Door de deal zou Biosev ook zijn schuldproblemen kunnen oplossen.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Royal Dutch Shell A 88% zegt kopen 51 stemmen

Gerelateerd

Reacties

15 Posts
| Omlaag ↓
  1. andre68 10 september 2020 09:03
    quote:

    Chasse_Patate schreef op 10 september 2020 08:19:


    "Door de deal zou Biosev ook zijn schuldproblemen kunnen oplossen"

    Altijd lekker, het oplossen van andermans schuldproblemen.
    Laten we hopen dat Shell zich niet door de waan van de dag in allerlei onrendabele Bio projecten gaat steken.
    Inderdaad. Ethanol als brandstof verkregen uit suikerriet geteeld op omgekapt oerwoud noem ik geen duurzame vergroening. Dat geldt trouwens by the way ook voor sojabonen voeren aan NL varkens en die laten opvreten door Chinezen.
  2. Brogembank 10 september 2020 10:12
    Het klinkt mij in de oren alsof Shell ongericht alles wat "groener" schijnt/lijkt najaagt... een bio-ethanol projectje gaat Shell's footprint niet veranderen. Zij dienen te focussen op grote, per definitie rendabele projecten. Daar mogen best -graag zelfs- duurzame projecten bij zitten, maar dit lijkt mij geen winner
  3. barondehuile 10 september 2020 10:15
    quote:

    GJF1959 schreef op 10 september 2020 09:14:


    Lijkt mij ook niet "the place to be". Bio ethanol en da uit Brazillie , daar zit al snel een negatief klimaat luchtje aan.


    Overschot aan suiker (is ook heel slecht voor de gezondheid) wordt steeds groter en het overschot aan suiker wordt via fermentatie in alcohol omgezet naar een relatief schone brandstof toevoeging (hoge RON/MON). Alle gegenereerde CO2 is derhalve natuurlijk. Nu al grote markt i Brazilie, en komt ook op in een aantal andere landen. Er zal voor Shell slechts een gering bedrag mee gemoeid zijn, bovendien stappen in een rijdende wagen. Leer effect, etc. Dus misschien toch een "place to be". Bij RDS zijn ze uiteraard ook niet gek. Zitten trouwens al deels in alcohol, want wordt gemengd met benzine, MTBE. Zou weleens slim kunnen zijn; toekomst gericht.
    (https://www.iea-amf.org/content/fuel_information/fuel_info_home/ethanol/e10/ethanol_properties)
  4. andre68 10 september 2020 10:37
    quote:

    k2es schreef op 10 september 2020 10:19:


    Automobilisten tanken op grote schaal ethanol in Brazilië, weet ik uit eigen ervaring. Het rijdt vrijwel net zo goed als benzine. Dus het is zeker geen klein projectje. Het kan uit suikerriet worden gemaakt in het land zelf, en op bestaande landbouwgrond.
    Op bestaande landbouwgrond.......hoe dan ook...als er suikerriet (voor ethanol) op geteeld wordt kan er geen voedsel op geteeld worden en is dus toch meer landbouwareaal nodig en we weten allemaal hoe dat in Brazilië gecreëerd wordt........

    Ik stel: energie uit biomassa is nagenoeg altijd "fout" tenzij het het echt "afval" biomassa betreft.


  5. forum rang 5 Bowski 10 september 2020 10:41
    Je kunt met (bio-)ethanol er wél voor zorgen dat je een 'szomers voorraadje CO2 neutrale brandstof aanlegt die je 'swinters gebruikt als zonnepanelen niets doen of aardgas niet mag.

    Met een beetje subsidie voldoet het aan de nagestreefde CO2 neutrale langetermijndoelen. De linksen zullen er blij mee zijn!
  6. forum rang 10 DeZwarteRidder 10 september 2020 11:56
    quote:

    Brogembank schreef op 10 september 2020 10:12:


    Het klinkt mij in de oren alsof Shell ongericht alles wat "groener" schijnt/lijkt najaagt... een bio-ethanol projectje gaat Shell's footprint niet veranderen. Zij dienen te focussen op grote, per definitie rendabele projecten. Daar mogen best -graag zelfs- duurzame projecten bij zitten, maar dit lijkt mij geen winner

    Er is een naam voor: WINDOWDRESSING.
15 Posts
|Omhoog ↑